4/17/2011

Sonic Warfare - notatki (5)

Notatki z rozdziału czwartego - "1946: Sonic Dominance" (nie jest dla mnie jasne, czemu ten rok pojawia się w tytule):

- w nawiązaniu do poprzedniego rozdziału, Goodman zauważa, że nie tylko wojsko jest zainteresowane wojnami dźwiękowymi, a rozpoczyna od sugestywnego opisu sound clashu, który kończy się tak: "Spectral voices of the DJ are echoed, reverbed into ghosts — lost in the viscous blobs of bass, the magnetic vibrations of a body snatcher. This is the masochism of the sound clash and its active production of dread." (str. 27)
- sound systemy wytwarzają "ecology of affects" (ekosystem afektów, albo wrażeń? odczuć?); przy okazji o "ecology", która pojawiała się wcześniej w odwołaniach do Ecology of Fear Mike'a Davisa, na wyczucie stwierdziłbym, że po polsku jest to łatwiejsze do uchwycenia, jako "ekosystem" niż "ekologia"
- z tą metodą działania wiąże się postrzeganie ciała jako rezonatora oraz pojęcie dźwiękowej dominacji ("sonic dominance") pożyczone od Juliana Henriquesa
- "In the diaspora of sound system cultures that take Jamaican pop musical concepts and methods as a prototype, bass materialist practices of affective engineering through vibrational modulation are central to vernacular modes of sonic warfare that operate using competitive sound clashing." (str. 28); szczególnie ciekawy jest ten "affective engineering", który sugeruje zespolenie techniki/naukowości z odczuciami/emocjonalnością
- Goodman zarzuca kontynuatorom tradycji awangardowej i noise-rockowi fetyszyzację średnich częstotliwości; tutaj kolejny raz pojawia się określenie "(white) noise music" i może przesadą byłoby mówić o rasizmie, w doborze przykładów, tematów, ale dziwi mnie to lekceważenie, bo wpisanie np. Throbbing Gristle w problematykę tej książki dałoby się spokojnie obronić
- Henriques odnosi się do psychologa afektów Silvana Tomkinsa, który zaproponował pojęcie "affective dynamics"; podoba mi się pomysł (nie jestem pewien, czy Tomkinsa a Henriques go rozwija?) ciągu przekształceń energii (wytwarzającego wartość dodaną), który można zastosować do ujęcia sytuacji odbioru muzyki na żywo: "whether through the loudspeakers converting electromagnetic waves of the amplifier into sound waves, the microphone transducing sound waves into electromagnetic waves for amplification, or the collective body of the crowd transforming sonic energy into the kinetic energy of movement and dance." (str. 27-28)
- myślenie w kategoriach dźwiękowej dominacji "also illustrates the mobilization of a sonic ecology of dread: fear activated deliberately to be transduced and enjoyed in a popular musical context." (str. 29), ciekawe jak to by się miało do sublimacji?

Brak komentarzy: