4/06/2011

Sonic Warfare - notatki (4)

Notatki z rozdziału trzeciego "2400-1400 B.C.: Project Jericho":

- Goodman odwołuje się do słuchowiska Gregory'ego Whiteheada Project Jericho, które opowiada historię fikcyjnego ośrodka badawczego zajmującego się bronią dźwiękową
- odnotowuje różnorakie związki wojskowości i dźwięku, a jednocześnie problemy z ich badaniem, bo często trudno oddzielić wiarygodne informacje od wytworów teorii spiskowych
- zmiany w zastosowaniu dźwięku jako broni: "from the violence of high amplitude to inaudible or silent frequencies, from discipline and punishment to subtle control through modulation of affective tonality, from forcing behavior to the distribution of “self- control,” from the messy and unmanageable to the highly directional and targetable, from exceptional deployments to ubiquitous fields or enclaves fortressed by sonic walls, and from music as pleasure to music as irritant." (str. 17); przy czym te wykorzystania występuję równocześnie
- broń, której skutki są niewidoczne gołym okiem i która nie zadaje śmierci, jest ceniona bo nie wywoła krytyki mediów
- najpierw koncentrowano się na niskich dźwiękach, które mają tę zaletę, że utrzymują swoją moc rozchodząc się w jakiejś przestrzeni, przechodząc przez obiekty i przedmioty
- jedną z najbardziej znaczących postaci dla tych badań jest Vladimir Gavreau (Goodman powątpiewa w jego istnienie), na marginesie: ciekawy tekst, na który teraz trafiłem
- wspomniane są m.in. Urban Funk Campaign i Long Range Acoustic Device, a z innego poletka holosonics, określane też jako naboje lub lasery dźwiękowe, które można wykorzystywać w celach reklamowych
- badania Jürgena Altmanna kwestionują znaczenie i skuteczność broni dźwiękowej, pdfy tutaj

Brak komentarzy: